Optymist (ang. Optimist) – najmniejsza monotypowa międzynarodowa klasa jachtów, przeznaczona dla dzieci i młodzieży do 15 lat. Jest to łódka regatowa. Jej kokpit zajmuje połowę jachtu. Łódka wykonana jest zazwyczaj z włókna szklanego, choć zdarzają się drewniane kadłuby.
W Polsce pierwsze Optymisty pojawiły się w połowie lat 60. XX wieku. Optimisty często nazywane są „mydelniczkami”. Skrót od nazwy Optimist to OPP.
Trochę historii
Optimist został zaprojektowany w 1947 oku przez Amerykanina Clarka Millsa na prośbę klubu Clearwater Florida Optimist, który chciał zaoferować tanie żeglowanie dla młodych ludzi. W 1954 projekt został nieco zmodyfikowany i wprowadzony do Europy przez Duńczyka Axela Damgaarda. Łódka stała się monotypem dopiero w 1995 r. Do stowarzyszenia klasy Optimist należy aktualnie 118 krajów, a sama łódka jest jednym z dwóch jachtów zatwierdzonych przez Międzynarodową Federację Żeglarską wyłącznie dla żeglarzy poniżej 16 roku życia. W 1962 rozegrano pierwsze Mistrzostwa Świata. Impreza została zorganizowana przez Danię, Wielką Brytanię, RFN i Szwecję na terenie Wielkiej Brytanii. W Polsce pierwsze Optimisty pojawiły się w połowie lat 60. XX wieku.


Łódki klasy Optimist to niezwykle starannie wykonane żaglówki szkoleniowe przeznaczone dla dzieci rozpoczynających przygodę z żeglarstwem. Optimisty z naszej floty wyposażone są w kompletny osprzęt oraz w pełną gamę dodatków pozwalających cieszyć się bezpiecznym żeglowaniem. Łódki są przeznaczone do szkolenia oraz do regat.
DANE TECHNICZNE:
- typ jachtu: slup
- typ ożaglowania: ket rozprzowy
- kadłub płaskodenny z płaskim uciętym dziobem
- żagiel – grot rozprzowy pow. 3,5 m2
- maszt wolno stojący
- miecz szybrowy
- długość 2,30 m
- szerokość 1,12 m
- waga 35 kg
Clark zaprojektował prosty, śmieszny, prostokątny kadłub, który mógł być zbudowany z dwóch arkuszy sklejki o wymiarach 4×8 stóp (122×244 cm). Łódka została wyposażona w rozprzowy żagiel i nazwana Optimist Pram. Tuż przed przegrodą, która rozdziela łódź prawie na pół, znajduje się skrzynka mieczowa, a za nią na linii środkowej kadłuba znajduje się mocowanie szotów. Na dziobie znajduje regulowane gniazdo do podpierania masztu, który przechodzi przez otwór w ławce. Cumę przywiązuje się do masztu.
Pragniemy sprawić, żeby dzieci poznały żeglarstwo, bawiły się nim, dowiedziały się na czym polega, a przede wszystkim UWIERZYŁY, że mogą wszystko osiągnąć dzięki sportowej aktywności!
Podczas zajęć z doświadczonym trenerem można będzie posłuchać na czym polega pływanie na łódkach klasy Optimist. Omawiamy też tajniki działania jachtu, opowiadamy o tym jak powstaje wiatr oraz pokazujemy, jak robić prawdziwe żeglarskie węzły. Wszystko to przy pomocy filmów, interaktywnych zabaw oraz wierszyków i piosenek pomagających zapamiętać żeglarskie nazwy.
Zajęcia regatowe
Klasa Optimist to połączenie ekscytującej zabawy i zdrowej rywalizacji. Dzieci nauczą się prowadzenia jachtu ze szczególnym uwzględnieniem technik regatowych, a wiedzę tę będą mogły wykorzystać w dalszej żeglarskiej edukacji. Żeglarstwo uczy samodzielności i kreatywnego myślenia a także kształtuje nawyki ruchowe i wzmacnia motorykę ciała.

Z doświadczenia wiemy, że zawodnik, który przeżył przygodę z Optimistem, z większą łatwością i swobodą rozpoczyna żeglowanie na większej łódce. W innych klasach nie ma tak dobrego programu treningowego, tylu trenerów i jachtów.
Optimisty są wszędzie. Na jeziorach, zatokach, morzach, na ciepłych wodach i na dalekiej północy. Wszędzie można znaleźć sparingpartnerów lub zorganizować regaty. Wiosną na jeziorze Garda we Włoszech podczas jednej imprezy rywalizuje kilkuset młodych żeglarzy. Dlatego żaden sternik z czołówki nawet nie pomyśli, by szukać innego jachtu.
