Bezpieczeństwo na jachcie – od tego może zależeć, jak przebiegnie twój rejs. Obecnie zbyt wiele osób bagatelizuje temat bezpieczeństwa na wodzie, co jak wiadomo skutkuje zwiększoną ilością wypadków. Ratownicy MOPR mają w sezonie, gdy rozpoczyna się sezon na wynajem jachtów, pełne ręce roboty. Niestety, często okazuje się, że poświęcają swój cenny czas na kłopoty, których bez problemu można by było uniknąć, gdyby załogi łodzi zastosowały się do podstawowych reguł bezpieczeństwa na wodzie.
Sed ut perspiciatis, unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo.
Najważniejsze zasady bezpieczeństwa
Sed ut perspiciatis, unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt.
1. W rejs płyń z doświadczonym skipperem lub jeśli Ty nim jesteś – koniecznie zrób krótkie szkolenie swojej załodze, rozdziel zadania.
2. Nigdy nie zostawaj pod pokładem w wypadku nagłego pogorszenia pogody.
3. Ważne numery alarmowe, które warto zapisać w telefonie.
4. Koniecznie sprawdź prognozę pogody oraz obserwuj niebo. Wyrób w sobie nawyk wysłuchiwania prognoz pogodowych.
5. Uruchom silnik i płyń z wiatrem, gdy jednak burza złapała Cię na wodzie.
6. Ani kapitan ani załoga nie powinna być pod wpływem środków odurzających czy alkoholu lub w stanie skrajnego przemęczenia.
7. Dokładnie sprawdź sprzęt tak, by w sytuacjach stresowych mieć pewność, że wszystko zadziała. A więc sprawdzamy: ogólny stan techniczny, instalację gazową, instalację wodną, instalację elektryczną, instalację paliwową i silnik, środki ratunkowe i asekuracyjne (stan oraz rozmieszczenie), środki przeciwpożarowe (stan i rozmieszczenie).
8. Uświadamiamy wszystkich, że dowodzi TYLKO jedna osoba. Nie ma tu miejsca na demokrację. Taki schemat postępowania jest szczególnie istotny właśnie w sytuacja kryzysowych i zagrażających życiu i zdrowiu. Od tego, czy wykonasz wymienione tu czynności, zależy Twoje i załogi bezpieczeństwo na jachcie.
Nigdy nie zostawaj pod pokładem w wypadku nagłego pogorszenia pogody.
Żelazna zasada, którą złamało wielu żeglarzy podczas bardzo silnej burzy nazwanej Białym Szkwałem. W wypadku, gdy zaskakuje nas silna burza i grozi nam wywrotka, cała załoga zakłada kapoki i wychodzi NA ZEWNĄTRZ.
Bezpieczne zachowanie w porcie
Pamiętaj o przygotowaniu załogi do manewrów portowych. Nie mogą one przebiegać w ostatniej chwili, w panice i bez przemyślenia. Kilka wskazówek poniżej:
- Zabezpieczamy burty ( wiązanie odbijaczy z odpowiednim wyprzedzeniem)
- Zapewniamy odpowiednią widoczność osobie sterującej łodzią
- Nigdy nie skaczemy na ląd z cumą w ręku! Takie zachowanie grozi zaplątaniem w linę lub poślizgnięciem.
- Do odpychania łódki od nabrzeża, nigdy nie używamy rąk czy nóg – tylko odbijaczy. Ciężka jednostka może nam zmiażdżyć kończyny.
- Nie należy skakać z łodzi na łódź bądź na ląd – grozi to wpadnięciem do wody, pomiędzy nabrzeże a jacht.
Obowiązkowe wyposażenie łodzi
- Pasy lub kamizelki ratunkowe w liczbie odpowiadającej liczbie osób znajdujących się na jachcie,
- Koło ratunkowe, rzutka nietonąca o średnicy 8-11 mm i długości min. 30 m,
- Apteczka pierwszej pomocy,
- Odbijacze, bosak, zrywka,
- wyposażenie kotwiczno-holownicze stosownie do wielkości jachtu,
- komplet cum,
- latarka, lornetka. Liczba, rodzaj i rozmieszczenie środków sygnałowych, zgodnie z wymaganiami przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych.
- Gaśnice proszkowe 2 kg – 1 szt., rozmieszczone równomiernie w miejscach widocznych i łatwo dostępnych (przy zejściówce, <1m od stanowiska sterowania, <2m od kuchenki). Dopuszcza się stosowanie mniejszej liczby większych gaśnic (do 6 kg), przy zachowaniu skuteczności ich gaszenia. Na wodach administrowanych przez dyrektora urzędu morskiego wyposażenie powinno być zgodne z wymogami Administracji Morskiej.
Zasady, które zamieszczamy powyżej powinien znać każdy na pamięć i przedstawić je swojej załodze.
Miejsca niebezpieczne (mielizny, kamienie) oznakowana są znakami kardynalnymi, tzw kardynałkami:
Pamiętaj, że nie zawsze ustawione są wszystkie cztery znaki dookoła danego niebezpieczeństwa. Czasami jest tylko jeden lub dwa i trzeba wiedzieć z której strony należy przepłynąć aby ominąć przeszkodę. Należy umieć rozpoznać nie tylko znak szczytowy kardynałki, ale również kolory jej pasków.